Zasady ogólne organizacji rejsów, wyjazdów i imprez
organizowanych przez członków klubu dla członków klubu,
wg Komandora KPŻ AMORGOS z 14.11.2006
- Intencja– Zasady są sformułowane dla wyjaśnienia i ułatwienia organizacji rejsów organizowanych przez członków klubu dla członków klubu a nie dla skomplikowania tychże i tak należy je pojmować i ewentualnie stosować.
- Stosowanie– Zasady do tyczą zarówno organizatorów rejsów jak i ich uczestników, przy czym nie stanowią reguł w sensie prawnym a jedynie wskazówki i respektowanie ich zależy przede wszystkim od dobrej woli zaangażowanych osób.
- Organizacja– organizowanie rejsów, wyjazdów i imprez przez członków klubu wynika z ich dobrej woli, odbywa się nieodpłatnie i w ich wolnym czasie. Dlatego ogólnie przyjęte zasady stosowane wobec komercyjnych organizatorów imprez towarzyskich czy turystycznych nie mają tu zastosowania. Każdy z uczestników imprezy może się aktywnie włączyć w organizację imprezy i stać się współorganizatorem. Czynność taka wymaga akceptacji osoby, która rozpoczęła organizację imprezy jako pierwsza. Przy większej ilości współorganizatorów wskazane jest wyznaczenie głównego organizatora z głosem decydującym.
- Koszty– zaleca się równy podział kosztów pomiędzy uczestników imprezy. Należy przy tym pamiętać, aby podział kosztów był przede wszystkim sprawiedliwy to znaczy stosowny do udziału w imprezie, a także, że w dobrym tonie jest uwzględnienie w kosztach ogólnych kosztów wynikających z dodatkowych koniecznych czynności związanych z organizacją np. rozmów telefonicznych, dojazdów, sprzętu, oprogramowania i innych, a także poświęconego czasu. Dodatkowo wskazane jest uwzględnianie w podziale kosztów zniżek dla uczestników, których obecność na imprezie jest wymagana przez stosowne przepisy i posiadane przez te osoby certyfikaty i uprawnienia. Dotyczy to w szczególności takich przypadków jak: kapitan w rejsie morskim, licencjonowany pilot wycieczki, lekarz, ratownik lub sędzia na regatach itp. Wysokość zniżek udziałowych kosztów wymienionych osób należy określać w oparciu o zasady ogólnie przyjęte w środowiskach turystycznych i żeglarskich.
- Przywileje organizatorów– organizatorzy imprez mają bezdyskusyjny przywilej decydowania o kształcie i formie imprezy, co wynika w sposób oczywisty z samego faktu, że są organizatorami imprezy. Dotyczy to w szczególności planowania tras podróży, podziału personalnego na grupy, przydziału kwater i miejsc do spania. Przywilej ten jest formą zadośćuczynienia za trud poniesiony przy organizacji imprezy i powinien być akceptowany przez pozostałych uczestników imprezy. Egzekwując taki przywilej organizator powinien postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi zwyczajami, stosownymi przepisami i zdrowym rozsądkiem.
- Informacja– Każdy uczestnik imprezy powinien być szczegółowo poinformowany jeśli zasady organizacji danej imprezy drastycznie odbiegają od ogólnie przyjętych dla podobnych imprez.
Spisał dla dobra ogólnego 14 listopada 2006 roku w Warszawie
I przedstawił uczestnikom VII Zgromadzenia Klubu w dniu 18 listopada 2006 roku w Jachrance
Zgodnie z uchwałą 7/2005 VI Zgromadzenia Klubu z dnia 3 grudnia 2005 roku
Komandor Klubu Podróżniczo Żeglarskiego AMORGOS
Jacek Wierzbicki, kapitan jachtowy nr pat. 1173